私たちが遊び心を持って遊ぶとはどういうことなのだろうか。他者の振る舞いに遊び心を感じながら自分自身の振る舞いを変化させるような共同的な遊びの場面では、そのおもしろさはどのようにして生じているのだろう。本研究では、これらを探る第1段階として、(a)ロボットを介した人同士の共同的な遊び、(b)自律的に動作するロボットと人との共同的な遊びなどの場面を観察し、そこから立ち現れるおもしろさの種類と要因について探っている。本発表では、本研究プラットフォームのINAMOの概要とそのインタラクションについて紹介する。
What does it mean that we play with playful spirit? What is the interestingness generated in a cooperative play that changes own behavior while feeling playful about the behavior of others? In this research, we will observe scenes such as (a) cooperative play between people via robot, (b) cooperative play between autonomously robot and people. And we are exploring the kinds and factors of the interesting that generate from it. In this paper, INAMO outline of this research platform and its interaction will be introduced.